Concerts de Nadal 2024

Per nadal de 2024 fem els següents concerts, basats en Joan Tomàs i Parés:

  • 22 de desembre: 18h a Centelles
  • 24 de desembre, 19:30h a Tona: Cant de la Sibil·a
  • 26 de desembre, 20:30 a Castellterçol, conjuntament amb la Coral de Castellterçol
  • 3 de gener, 20h a Mataró
  • 4 de gener, 18h a Tona

Joan Tomàs i Parés

Joan Tomàs i Parés provenia de famílies pageses i humils de l’Alt Camp i el Baix Penedès, però el seu pare va ser ebenista, i va anar a treballar per l’exposició universal a Barcelona. Joan Tomàs, doncs, va néixer a Barcelona el 1896 i va morir el 1967.

Va ser deixeble de Lluís Millet i Pagès, i de Francesc Pujol i Pons, com a mestres i directors a l’escola coral de l’Orfeó Català, on va viure esdeveniments musicals memorables, històrics, que va recordar sempre més: la primera audició a tot l’estat espanyol de la gran Missa en si menor de Bach; el viatge a París i Londres…

Va ser mestre de música i primària en moltes escoles, en el moment de la renovació pedagògica, del 1920 al 36. Juntament amb el mestre Joan Llongueres promovien i implementaven el mètode d’expressió musical i plàstica de Jacques Dalcroze, en els estudis de música, tant a les escoles com als cors. Lluitaven perquè els estudis de música arribessin a tothom i de forma gratuïta, i la música tingués un lloc preferent a l’escola, fos l’eix vertebrador del currículum escolar.

Va ser director del molts cors, capelles de música i orfeons. Cors que a les seves mans creixien i passaven a ser orfeons amb la seva pròpia escola coral, amb diferents seccions, on a més de cantar hi ensenyaven gratuïtament el llenguatge musical.

Joan Tomàs va tenir un paper molt important dins l’Orfeó Català. En va ser cantaire i alumne en l’època esplendorosa i pletòrica de la institució; i tot seguit, director del cor infantil i mestre de l’escola coral durant 46 anys. També en va ser sotsdirector 20 anys, juntament amb Josep Jordi Llongueres i amb Lluís Maria Millet de director.

És molt important el llegat que ens ha deixat com a folklorista. Des de molt jove transcrivia amb tota fidelitat les melodies que sentia, tenia l’oïda absoluta, això el va portar a ser un dels folkloristes més importants que tenim en la història de la nostra cultura popular catalana, i és que va arribar a recollir més de deu mil tonades de cançons, danses i músiques instrumentals per pobles catalans. És l’únic músic i folklorista que va treballar per l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya des del primer dia i fins a l’últim, hi va fer 23 missions de recerca de cançons.

A més, Joan Tomàs va escriure un centenar de composicions pròpies i unes cent-trenta harmonitzacions de cançons populars recollides per ell mateix. La seva música té personalitat pròpia, subjectiva, amb connotacions clarament catalanes, vinculades a l’arrel tradicional, al·lusions, glosses a melodies populars catalanes.

Vols saber més sobre Joan Tomàs? fes clic aquí.

Programa

Sardaneta de Nadal
 Nadala popular catalana
 Harm. Joan Tomàs (1896-1967)

Nit serena de Nadal
 Lletra Domènec Puga (1914-1986)
 Música Joan Tomàs (1896-1967)

Resplendor de Nadal
 Lletra Miquel Ferrà (1885-1947)
 Música Joan Tomàs (1896-1967)

Fum, fum
 Lletra Mn. Antoni Navarro (1867-1936)
 Música Joan Tomàs (1896-1967)

Cançó de Nadal 
 Nadala popular catalana
 Harm. Joan Tomàs (1896-1967)

Grèvol i vesc
 Lletra Oswald Cardona (1914-1987)
 Música Joan Tomàs (1896-1967)

El petit vailet 
 Nadala popular catalana
 Harm. Joan Tomàs (1896-1967)

Quan ve Nadal
 Poesia de Josep M. de Sagarra (1894-1961)
 Música de Francesc Poquet (n. 1978)

Tradicionals

El desembre congelat
 Nadala popular catalana
 Harm. Manuel Oltra (1922-2015)

La pastora Caterina
 Nadala popular catalana
 Harm. Antoni Pérez Moya (1884-1964)

Allà en un pessebre
 Nadala popular americana
 Harm. James E. Spilman (1680-1773)

Marxa dels Reis
 Nadala popular francesa
 Harm. Ernest Cervera (1896-1972)

El noi de la mare
 Nadala popular catalana
 Ernest Cervera (1891-1972)

Concerts de Nadal 2024

Per nadal de 2024 fem els següents concerts, basats en Joan Tomàs i Parés:

  • 22 de desembre: 18h a Centelles
  • 24 de desembre, 19:30h a Tona: Cant de la Sibil·a
  • 26 de desembre, 20:30 a Castellterçol, conjuntament amb la Coral de Castellterçol
  • 3 de gener, 20h a Mataró
  • 4 de gener, 18h a Tona

Joan Tomàs i Parés

Joan Tomàs i Parés provenia de famílies pageses i humils de l’Alt Camp i el Baix Penedès, però el seu pare va ser ebenista, i va anar a treballar per l’exposició universal a Barcelona. Joan Tomàs, doncs, va néixer a Barcelona el 1896 i va morir el 1967.

Va ser deixeble de Lluís Millet i Pagès, i de Francesc Pujol i Pons, com a mestres i directors a l’escola coral de l’Orfeó Català, on va viure esdeveniments musicals memorables, històrics, que va recordar sempre més: la primera audició a tot l’estat espanyol de la gran Missa en si menor de Bach; el viatge a París i Londres…

Va ser mestre de música i primària en moltes escoles, en el moment de la renovació pedagògica, del 1920 al 36. Juntament amb el mestre Joan Llongueres promovien i implementaven el mètode d’expressió musical i plàstica de Jacques Dalcroze, en els estudis de música, tant a les escoles com als cors. Lluitaven perquè els estudis de música arribessin a tothom i de forma gratuïta, i la música tingués un lloc preferent a l’escola, fos l’eix vertebrador del currículum escolar.

Va ser director del molts cors, capelles de música i orfeons. Cors que a les seves mans creixien i passaven a ser orfeons amb la seva pròpia escola coral, amb diferents seccions, on a més de cantar hi ensenyaven gratuïtament el llenguatge musical.

Joan Tomàs va tenir un paper molt important dins l’Orfeó Català. En va ser cantaire i alumne en l’època esplendorosa i pletòrica de la institució; i tot seguit, director del cor infantil i mestre de l’escola coral durant 46 anys. També en va ser sotsdirector 20 anys, juntament amb Josep Jordi Llongueres i amb Lluís Maria Millet de director.

És molt important el llegat que ens ha deixat com a folklorista. Des de molt jove transcrivia amb tota fidelitat les melodies que sentia, tenia l’oïda absoluta, això el va portar a ser un dels folkloristes més importants que tenim en la història de la nostra cultura popular catalana, i és que va arribar a recollir més de deu mil tonades de cançons, danses i músiques instrumentals per pobles catalans. És l’únic músic i folklorista que va treballar per l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya des del primer dia i fins a l’últim, hi va fer 23 missions de recerca de cançons.

A més, Joan Tomàs va escriure un centenar de composicions pròpies i unes cent-trenta harmonitzacions de cançons populars recollides per ell mateix. La seva música té personalitat pròpia, subjectiva, amb connotacions clarament catalanes, vinculades a l’arrel tradicional, al·lusions, glosses a melodies populars catalanes.

Vols saber més sobre Joan Tomàs? fes clic aquí.

Programa

Sardaneta de Nadal
 Nadala popular catalana
 Harm. Joan Tomàs (1896-1967)

Nit serena de Nadal
 Lletra Domènec Puga (1914-1986)
 Música Joan Tomàs (1896-1967)

Resplendor de Nadal
 Lletra Miquel Ferrà (1885-1947)
 Música Joan Tomàs (1896-1967)

Fum, fum
 Lletra Mn. Antoni Navarro (1867-1936)
 Música Joan Tomàs (1896-1967)

Cançó de Nadal 
 Nadala popular catalana
 Harm. Joan Tomàs (1896-1967)

Grèvol i vesc
 Lletra Oswald Cardona (1914-1987)
 Música Joan Tomàs (1896-1967)

El petit vailet 
 Nadala popular catalana
 Harm. Joan Tomàs (1896-1967)

Quan ve Nadal
 Poesia de Josep M. de Sagarra (1894-1961)
 Música de Francesc Poquet (n. 1978)

Tradicionals

El desembre congelat
 Nadala popular catalana
 Harm. Manuel Oltra (1922-2015)

La pastora Caterina
 Nadala popular catalana
 Harm. Antoni Pérez Moya (1884-1964)

Allà en un pessebre
 Nadala popular americana
 Harm. James E. Spilman (1680-1773)

Marxa dels Reis
 Nadala popular francesa
 Harm. Ernest Cervera (1896-1972)

El noi de la mare
 Nadala popular catalana
 Ernest Cervera (1891-1972)